CD Review--Ween/ La Cucaracha

相変わらずジャンル完全無視、ごった煮、何でもありの11枚目となるアルバム “La Cucaracha” で帰還を果たした Ween。やはりかれらは Ween であって、 Ween 以外の何者でもない。多くのアーティストが一枚のアルバムの中に多種多様な影響を織り交ぜるものだ。が、彼等 Ween に至っては、人も寝静まった夜更けに奇想天外、摩訶不思議なラジオのチャンネルをまわし、完全に趣向の異なる、しかしどれも最高な、13ものチャンネル(曲)を聴いているようなものだ。ある時はスローテンポのレゲエ、そしてある時は穏やかに流れるポップ・バラード、またある時は70年代前半を彷彿させるpop-funk・・・彼等のアルバムではお約束だが、これでもかこれでもかとファンを恍恍惚惚に虜にし、初めての者を完璧に狼狽させる、独自の世界を展開。キャッチーで愛しさすら感じるカントリー・ウェスタン ”Learnin’ to Love”(track 5), ワイルドでザラっとした、それでいてたまらなく惹きつけられるMy Own Bare hands (track 6)。初めてのリスナーには、後者の方がアルバム全体を掴むには向いているのでお勧め。表面的には野暮ったくて、混沌としてシンプル。しかし、さらによくよく聴いてみると、曲もそしてアルバムも巧妙な奥行きとその奥に秘めた才能を見せ始める。


La Cucaracha

La Cucaracha




Back with their 11th genre-defying studio album, La Cucaracha (2007), Ween proves that they are still Ween. While many artists drop hints of disparate influences over the course of an album, listening to a Ween album is like scanning the channels of a bizarre and magical radio late at night and hearing 13 completely unrelated, yet brilliant tracks. From down-tempo reggae to gently floating pop ballads to early-70's pop-funk, the album―as is usually true with Ween albums―is likely to relentlessly please fans and utterly confound the uninitiated. Highlights include the catchy and endearing country-western tune Learnin’ to Love (track 5) and the vulgar, yet irresistible My Own Bare hands (track 6). For first-time listeners the latter probably serves as a good representation of the album as whole; on the surface vulgar, confusing and simple. However, after closer inspection and a few more listens both the song and album reveal their subtle depth and humble genius.